Розвиток фонематичних процесів у дітей дошкільного віку

28.Кві.2020
Розвиток фонематичних процесів у дітей дошкільного віку

Часто під час первинної бесіди з батьками дітей, у яких спостерігаються порушення мовленнєвого розвитку, чуємо: «у моєї дитини каша в роті», «мою дитину ніхто не розуміє» або «немає багатьох звуків». Однією з причин таких порушень може бути недостатньо розвинений фонематичний слух. Фонематичний слух – це здатність аналізувати звуки мовлення.

Вчасно сформовані фонематичні процеси є основою для чіткої звуковимови, правильної побудови складової структури слова, фундаментом для оволодіння граматичної сторони мовлення, успішного опанування письма і читання.

Для розвитку слухового сприймання головною умовою є розбірливе чітке мовлення дорослого, без сюсюкання та без неправильних слів які сприймає ваша дитина. Отже, чітке мовлення має стати еталоном для вашої дитини.

 Фонематичний слух можна розвивати змалечку.

  • Наспівуйте малюку колискову. Мозок немовляти вже у 10 місяців може проаналізувати ритм, а згодом і наспівувати мелодію за вами. 
  • Забавлянки та потішкитак само розвивають слух малюка.
  • Читайте дитині казки!Ви навіть уявити не можете наскільки це впливає на фонематичні процеси та розвиток мовлення загалом.
  • Під час організованої вдома гри на матеріалі від немовленнєвих до мовленнєвих звуків, від простого до складного ви з легкістю зможете розвинути фонематичний слух вашої дитини. 

Рекомендовані ігри та вправи:

  • «Звукові коробочки».Разом з малюком наповніть пластикові коробочки з кіндер-сюрпризу дрібним матеріалом: насінням, крупою, гудзиками, бусинками, скріпками, та ін. Добре буде також мати зображення предметів, які знаходяться всередині. Дитина по звуку повинна вгадати, що всередині. Можна також зробити пари коробочок та шукати однакові за звучанням.

  • «Домашній оркестр».Влаштуйте музичну гру на твердих та дзвінких поверхнях: склянках, баночках, коробках тощо. Відбивайте паличками, ложками ритми та запропонуйте дитині за вами відтворити прості ритми.
  • «Чий голос?».Запропонуйте дитині пограти в героїв з улюбленої казки. Спочатку дорослий «промовляє» пісеньку героя, а дитина, відгадує за якого з персонажів казки говорить дорослий. З часом дитина і сама зможе імітувати голос казкового героя, змінюючи висоту голосу.«Відгадай, що звучить». Запропонуйте дитині послухати шум води, шелест паперу, дзвін посуду, ключів, скрип дверей та інших побутових звуків. Далі дитина із заплющеними очима відгадує звучання цих предметів. 

  • «Запамятай слова».Покладіть перед дитиною – предметні картинки або іграшки. Запропонуйте дитині послухати два-три слова – назви, запам’ятати їх, а потім знайти на столі відповідні картинки (іграшки).

  • Гра «Довгий-короткий».Приготуйте олівці різної довжини: довгий та короткий. Назвіть слова – назви іграшок або інших предметів, а дитина має визначити, яке слово за звуковим складом коротке, а яке довге. Спочатку краще брати слова, які легко відрізнити на слух за кількістю звуків наприклад, кран – бегемот, куб – ведмедик, ляля – барабан, дім – паровозик.

  • «Пари слів». Пограйте зі словами-паронімами. Пароніми – це слова, які відрізняються одне від одного одним – двома звуками(буквами). Покладіть на стіл дві картинки, назвіть їх, наприклад: коса – коза, ліс – лис, трава – дрова, лак – рак і т. д. Дитина має показати предмет, який називає дорослий.

  • «Веселі слова». Запропонуйте дитині погратись  зі словами, підібрати до знайомих слів схожі слова за звучанням, слова – рими, або ж самостійно придумати такі слова: борщик – дощик, горщик;  синочок – віночок, таночок і т. д.

Отже, граючись, розвиваємо!