Поради для батьків під час воєнних дій

11.Тра.2022
Поради для батьків під час воєнних дій

 

Тихі ігри

(поради батькам)

 

          Все більше запитів про те, що робити, коли діти шумлять, а це не дуже доречно. Пропонуємо скарбничку “тихих ігор”

         Нам важливо пам’ятати – Багато дітей мінімум до 6 років не вміють контролювати гучність мови. Центри мови і центри когнітивного контролю в цей період лише продовжують дозрівати. А зараз реакції дітей можуть взагалі бути зовсім різними.

Ігри, що допоможуть вимкнути гучність:

  1. Пульт керування. На подушечках пальців малюємо фломастером «кнопку гучності». Наприклад, на вказівному пальчику – червоним кольором ставимо крапку – голосніше, на безіменному – синім кольором – тихіше. Тренуємося, пропонуємо сказати слово, наприклад, «мама», або ім’я дитини, натискаємо кілька разів на пальчик – Дитина каже слово залежно від «кнопки» та кількості «кліків» голосніше. (Доводимо до найбільшої гучності, а потім, зупиняємо на потрібній). Коли дитина знову говоритиме голосніше, посміхаючись,, торкаємося його «кнопки», або просимо, щоб він сам доторкнувся.
  2. Граємо в «шпигунів», в мишок і кота (мишка повинна тихееенько, беззвучно пробратися і щось заздалегідь продумане у нас схопити)
  3. Диригенти – Змахуємо рукою вгору – і це сигнал інструментам «грати голосніше», рукою вниз – знижуємо гучність, збираємо руку в кулак – мовчання. (Даємо можливість дитині теж побути диригентом)
  4. Пишемо літери в рядок. Від маленької до великої. (Лики Р, З, Ж) і навпаки, від величезної до маленької. Просимо дитину дивитися на букви, вимовляти звук, підвищуючи або знижуючи гучність (чим менше буква, тим тихіше звук і навпаки)
  5. Кожні кілька годин – 2 хвилини тиші. Призначаємо дитину – головною, коли продзвонить будильник, він подає всім сигнал – Слухаємо тишу.
  6. Самі починаємо говорити пошепки. Дитина віддзеркалюватиме нас. Або граємо в «Шепотуньки» – розмови в сім’ї лише пошепки
  7. Складаємо всі голосні голоси у вазу. Вони там не змішуються. Коли хочеться сказати голосно, свій голос потрібно взяти з вази
  8. Пантоміма – гра «в крокодила»
  9. Спілкуватися мовою жестів (можна придумати свою сімейну мову, перевірю, чи включили ми його в онлайн курс на Ed Еге, не пам’ятаю), ця проста «мова», де кожна літера – окремий жест – гарний і для дітей 4-5 років (у нашій сім’ї він переходить із покоління в покоління і він не раз нас рятував)
  10. Граємо в оперу – не говоримо, а співаємо (спів сприймається по-іншому)
  11. Перетворення. Говоримо, як маленькі ліліпутики, мишки або мурашки (а потім, як велетні чи слони)
  12. “Мовчанка” – хто перший скаже слово, той програв.
  13. “Передаємо думку на відстані” – вгадати про що подумав, і що сказав
  14. Якщо діти у суперечці діти кричать одночасно – дати всім прапорці, листки паперу з їхніми іменами, будь-які предмети – щоб їх піднімали, коли хочуть «взяти слово»
  15. Робимо плювалки (трансформація вербальної агресії)- плюємо паперовими катишами, дуємо – в ціль.

 

Як допомогти дитині заснути

(поради батькам)

 

       Для дітей, і для дорослих зараз тема сну може бути пов’язана з напругою і тривогою. І нам особливо важливо створювати «простір сна», звички – ритуали, щоб давали сигнал нашій парасимпатичній системі – “вмикайся, все спокійно, можна розслаблятися”.

Екологія сну: намагатись не дивитись мульфільми в ліжку, за годину до сну не грати в комп’ютерні ігри. Переходити в «тихий» і більш повільний режим. Створювати «сонні ритуали» – якщо є можливість – вмивання, переодягання (хоч маленьку деталь одягу, наприклад – нічні шкарпетки), можливо, обіймання, казки, колискові, масаж. Зараз дітям потрібне більше часу та більше нашої допомоги, щоб відчути хоч відносну безпеку та заснути. Ритуали створюють простір передбачуваності – безпеки.

Донька мене кожної ночі питає А тривога буде? – я їй відповідаю – “напевно, так. А що ми будемо робити, якщо буде сигнал сирени?” і вона сама розповідає послідовність дій. Це дає їй відчуття контролю.

Ми можемо вигадувати і докладно описувати чи створювати із подушок та пледів «Безпечне захищене місце»

Я можу запитувати – Хто буде Хранителем твого сну чи добрих снів?

Зараз багато дітей бояться темноти, і будуть у пригоді ігри з ліхтариками, тіньовий театр. Можна зробити з клаптику коробки з НП трафарет – ангела. Його можна використовувати і як фігурку «хранителю сну», можна зробити (якщо наклеїти на серветку чи на малюнок дитини) вітраж.

Перед сном я можна запитати – щоб ти хотіла із собою взяти із цього дня в новий день? Так ми фіксуємо ресурс.

А якщо відбувалося щось складне – попросити покласти руки на чоло і потилицю (це кінезіологічна вправа) і попросити, щоб дитина сказала, що хоче залишити в дні минулому, чи відпустити з гелієвою кулькою в повітря, чи скласти в сейф на зберігання.

Коли дитина каже: “Я боюсь, що щось погане може статися” – ми можемо разом уявити, що над всіма нами купол, який нас захищає. Можемо молитись, співати разом. Бажати всім-всім дітям та дорослим спокою та безпеки. Просити наш Рід допомогти нам і захищати.

Будуть доречні будь-які масажи, поцілунки, обійми, наші теплі доторки.

Можливо, дитина прислухається до нашого серцебиття, саме зараз важлива наша рука, чи іграшка, контакт з якою можна відчувати.

Я боюсь, що не засну…

– А ти уяви, що будь-яка думка – це пір’їнка чи метелик. Як тільки-но вона з’явиться, уяви, що відпускаєш її у небо. З’являється нова, ти й її відпускаєш у небо. Дивись, як вона летить – високо- високо.

Я не можу заснути, тому що хочу, щоб скоріше настав ранок.

– А ти уяви, що твоя думка зараз човником пливе у «завтра» по річці. Човник з кожною секундою по м’якеньких- прим’якеньких хвилях упливає все далі і далі.

Або:

-Уяви, що твої думки і дихання – повільні і ліниві. Зовсім, як лінивці. Тепер ми заморожуємо час, і він рухається, тече, але стає повільнішим і повільнішим. І думки, і дихання… повільнішає.

Я ніяк не можу заснути. Мені заважають усі звуки.

-Дослухайся тепер до звуку сну (потрібно якомога низьким, протяжним звуком кілька разів на одній ноті проспівати: Ууууууууууууууууууууууууууууу).

 

Добрих снів. І нехай діти сміються уві сні, і нам буде спокійно.